Julhelg i Thailand

Mycket har hänt sen sist.
Men dem stora bitarna är nog ändå att jag var på en kort liten weekend till Bangkok, firade min födelsedag där, inför jul grejer, jul, mellandagarna.

Som sagt så tog jag och min gode vän och kollega Natalie en härlig liten tur till Bangkok.
Halv 8 fredag kväll den 16 Dec väntade vår transport till flygplatsen utanför kontoret.
Själv hade jag haft tid att gå från jobbet, vara hemma en 40 min och packa för att sen gå tillbaka till kontoret och komma lagom till att taxin skulle köra, medan Natalie kom direkt från kontoret.
Väl i Bangkok ankom vi till vårt hotell, Century Park, vid ca 12 tiden på kvällen.
Century Park är ett riktigt härligt hotell, ca 25 våningar högt och ligger mitt i downtown.
Det är också här som våra kollegor som arbetar i Bangkok har sitt kontor.

Lördagen bestod av sightseeing av självaste mäster Guiden Sadie (aka DM BKK) som visade oss runt till olika tempel, flodbåt och china town.
Det var mkt gående så fötterna ömmade lite i slutet och hur kan man bättre återhämta sig en med lite fotmassage?….
En riktigt härlig lördag kväll med andra ord som avrundas med thai mat på ett av våra kollegors lokal hak. Efter middagen var det tack och bock från Sadies sida som skulle hem och sova för att åka ut till BKK flygplats nästa morgon och välkomna de första ankommande finska gästerna.
Jag och Natalie nöjde oss ju självklart inte med det utan vi drog vidare till Sirocco Sky Bar.
En bar som jag har velat åka till en längre tid men inte har haft möjlighet till.
Sirocco Sky Bar ligger längst upp på en skyskrapa och har utomhus servering. För er som har sett filmen Hangover 2 så är det där som filmen har sin först scen och nästan sista scen. Längst upp på 64e våningen med andra ord.
Och vilken utsikt vi hade där uppe, helt fantastisk och glamoröst.

Natalie som aldrig hade varit i Bangkok tidigare ville gärna dra till Khao San Road, vilket är är backpacker gatan i Bangkok. Så efter en härlig (dyr) drink vid Sirocco drog vi till Khao san. För er som inte har varit där kan jag berätta att det är här man möter många av myterna som man förknippar med Thailand…. typ rostade kackerlackor, grillade skorpioner med mera. ingenting som någon av oss prövade….

På söndagen var det shopping som stod på schemat så då strövade vi om kring, mesta dels, i Central World vilket är ett av de största shoppingcentrumen i Thailand. För min egen del blev det ett sparsamt shoppande.
Där emot när vi på flygplatsen senare gick och kikade i taxfreen så hittade jag faktist en födelsedags present till mej själv. (jag hade ju faktist födelsedag just den dagen).
En fin Armani klocka – och boom så hade även jag spenderat lite pengar =)

Summa kademumma hade vi det riktigt bra.

Sent på söndags kvällen kom vi hem för att på måndagen börjar med jul planerandet.

Måndag kväll var det glögg kväll, hela admin teamet hemma hos Mariella. vi hade lejt in personer som reste ned hit att ta med glögg och pepparkakor.

Fredagen den 23e hade vi lite julmys med buffetmiddag på ett lokalt hak och där hade vi även nissespel.
Spelet går ut på att alla har köpt en julklapp för ett bestämt värde, sen skall man ha rimmat om det innehållet. Rimmet läs upp och då får man ”tjinga” vilket paket man vill ha.
När alla har fått varsitt paket börjar en intensiv tärningsomgång.
Under bestämd tid slår man en tärning som går runt bordet, får man då 1 eller 6 får man byta paket med den som man tror har något bra.
När tiden är ute får då alltså öppna paketen som man hade vid slutet.
MEN det slutar inte där utan när alla har öppnat sina paket påbörjas ännu en omgång av tärningskastande och det är DÅ som det avgörs vilken paket man får.
Väldigt hetsigt och otroligt kul!

Julafton spenderade vi sen på tradition enligt manér  på Buffalo restaurang. Det var vi, Ving och Aurinkomatkat, totalt ca 130 personer som firade jul tillsammans med ett stort julbord.
Vad som är speciellt med detta julfirandet är att alla personer har fått en gratis klänning/kostym av skräddaren vilket gör festen till mer en bal liknande tillställning.

Idag är jag halvledig och imorgon skall jag på visa-run till Burma. Man måste nämligen ut ur landet inom en 3 månaders period så att ens visa kan fortsätta att gälla

Jag hoppas alla har haft en familjekär och God Jul och jag önskar er också en god fortsättning-

/ gsomijesper

 

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

Lämna en kommentar